Как се полага паваж от павета – ръководство
публикувано в: Направи си сам // на 04.07.2023
1. Как се полага павета върху полусуха замазка
Можете да монтирате паваж върху пясъчна, полусуха или бетонна основа. Пясъчната подложка се използва най-вече за полагане на паваж, предназначен за интензивно натоварване (включително движение на автомобили); за павирани площи със слабо и средно натоварване обикновено се предпочита бетонна подложка. За да се предотврати деформиране и пропукване на замазката обаче е необходимо под нея да има положена основа от пясък и чакъл, която се прави след първоначалните изкопни работи.
Стъпки:
1. Измерете площта с ролетка и маркирайте очертанията ѝ, където ще е трасировката на бордюра. За целта можете да ползвате спрей.
2. Отстранете растителността от площта и изкопайте излишната земна маса.
3. Изпълнете нивелирана подложка от носещ слой чакъл и пясъчна възглавница над него.
4. Изкопайте траншея за бордюр по очертанията.
5. Трамбовайте пясъка. Би следвало нивото на повърхността му да е 7-8 см под желаното ниво на повърхността на паважа.
6. Монтирайте бордюра по очертанията, за да предотвратите странично разместване на паважните павета.
7. Подгответе замазката (готова смес или приготвена на място замазка от цимент, фин пясък и вода).
8. Излейте замазката и я разнесете равномерно с назъбена маламашка до получаване на слой с дебелина 2 см. Предвидете наклон от около 2° с цел оттичане на водата.
9. Започнете да поставяте паветата от някой от ъглите. Поставеното паве трябва да изпъква малко над желаното равнище на паважа, след което да се подравни и фиксира с помощта на гумен чук. Можете да използвате дистанционери.
10. Опънете въжен водач, за да не излезете от трасировката на първия ред павета.
11. Продължете с подреждането на павета до запълване на първия ред.
12. Проверете с мастар дали редът е добре подравнен.
13. Преместете въжения водач за втория ред и подредете паветата в него. Продължете по същия начин със следващите редове.
14. След като сте изпълнили няколко реда, проверете подравнеността на настилката с мастар и поправете неравностите, ако има такива.
15. След полагането на всички павета запълнете фугите между тях. Добро решение за целта е сместа от кварцов пясък и цимент, тъй като тя ще издържи на многократни замръзвания. Оставете замазката да се втвърди.
16. С помощта на отвертка направете фуги за оттичане на водата, като прокарате отвертката между паветата. Тези фуги ще позволят правилното отводняване на паважа, при условие да сте изпълнили лекия наклон на замазката. В противен случай останалата във фугите вода ще предизвика напукването им след многократни замръзвания.
17. Отстранете с четка излишния материал.
18. Оставете повърхността да изсъхне.
19. Импрегнирайте повърхността.
2. Как се полагат павета върху бетонна подложка с лепило
Паважът на малки площи с ниско до средно натоварване може да се положи върху бетонна подложка с помощта на лепило.
Стъпки:
1. Измерете площта и отстранете растителността.
2. Определете дълбочината на монтаж.
3. Изкопайте излишната земна маса.
4. Излейте бетона и нивелирайте повърхността му с наклон около 2°.
5. Оставете бетона да се втвърди.
6. След втвърдяване на бетона поставете паветата с помощта на лепило по следния начин:
• намажете бетонната основа с лепило;
• нанесете лепило по долната повърхност на павето;
• поставете павето върху основата и го подравнете с помощта на гумен чук така, че да запазите желания наклон за отводняване;
• след подреждане на всички павета фугирайте с водоустойчива фугираща смес;
• импрегнирайте паважа.
3. Как се полагат павета върху пясъчна подложка
Този вариант е приложим за алеи и улици, предназначени за пешеходно и автомобилно натоварване. За пешеходно натоварване можете да изберете паваж от шисти, мрамор, пясъчник или гранит, с минимална дебелина – от 3 до 5 см или най-много 7 см. Друг вариант е да изберете настилка от неоформен камък. За автомобилно натоварване се препоръчват павета от пясъчник или гранит с дебелина 8–10 см. Настилките на улиците за обществено ползване трябва да са съобразени със съответната нормативна уредба и стандарти за качество на строителството.
Обикновено изискванията за паважна настилка на улици включват наклон (1.5–2.5%), допуск за неравности (макс. 10 мм) и ширина на фугите (5-8 мм). Именно тези изисквания са наложили трите стандартни метода за полагане на паваж – върху пясъчна основа, полусуха замазка или бетон (с лепило).
Полагане на паваж върху пясъчна основа – най-често прилаганият метод:
• Проверете дренажа – изключително важно е да не се задържа вода под паветата.
• Ако е необходимо, направете дренажни съоръжения. Обикновено е достатъчно да се направи скрита канавка. За някои обекти е напълно достатъчно по дължината на пътя да се направи снишен страничен улей, покрит с бетонна или друга настилка.
• Проверете трасетата на проводите за комунални услуги, за да избегнете пресичането им.
• Изкопайте необходимото количество земна маса до желаната дълбочина, като предвидите и дренажната система.
• Изкопните работи трябва да продължат до достигане на твърда земя, без меки почви. Ако алеята ще се натоварва само пешеходно, е достатъчно носещият слой от чакъл да е с дебелина 5 см, а канавката – с дълбочина 18–23 см. За улици с автомобилно натоварване и за площи около плувни басейни носещият слой от чакъл трябва да е с дебелина 18–20 см. В размерите на изкопаната площ трябва да са предвидени и бордюрите, ако ще има такива.
• Очертайте площта с помощта на дървени колчета и въже.
• Измерете площта (дължина, широчина, дълбочина) с ролетка.
• Изберете чакъла за носещия слой (трошен камък или баластра, фракция 1.5–2 см). Ако полагате два носещи слоя, изберете чакъл с различна големина на фракцията, като долният слой е с по-голямата фракция.
• Изчислете количествата чакъл и пясък според спецификациите от доставчика.
• Изберете паветата. За движение на МПС с маса над 3.5 т дебелината на паветата трябва да е минимум 8 см; за движение на автомобили с маса под 3.5 т. могат да се изберат и павета с дебелина 7 см. Изчислете необходимото количество павета, като предвидите и известен резерв.
• Очертайте площта с дървени летви.
• Изпълнете чакъления слой и го трамбовайте (с виброплоча), след това положете пясъчен слой от 2-3 см. Изравнете и трамбовайте. Положете втори слой пясък.
• Подредете паветата.
• Паветата се подреждат върху втория пясъчен слой, като непосредствено след полагането трябва да са изпъкнали с 2 см над окончателното ниво на настилката.
• Пресоват се поединично с гумен чук или автоматизирано, без мокрене. Изравнете неравностите.
• Посипете цялата повърхност с пясък, обилно напръскайте с вода и с помощта на четка отведете пясъка във фугите до запълването им.
• Ако е необходимо, пресовайте отново с гумения чук.
За повече подробности относно паважните настилки с павета, не се колебайте да ни се обадите или пишете.
За момента няма коментари от наши клиенти.